راه ماهی ها، به دلیل نقش مهمی که در مهاجرت آبزیان و بقا نسل آنها دارند، از اجزای اصلی سازه های تقاطعی از جمله سدها می باشند. در این تحقیق مدل عددی کانال ماهی-قایق رو با استفاده از نرم افزار Flow-3D تهیه شده است. به منظور صحت سنجی از نتایج مدل آزمایشگاهی استفاده شد. با مقایسه نتایج مدل عددی با مدل آزمایشگاهی، مشخص شد که میزان خطا برای عمق و سرعت جریان، به ترتیب 3 و 5/11 درصد است. سپس با استفاده از مدل عددی، به ازای دبیهای بهینه، مقادیر سرعت جریان در راستاهای مختلف حوضچه و بازشدگی ها ارائه شد. یک ناحیه کم سرعت در داخل حوضچهها، بعد از هر برس تشکیل می شود که بهترین مکان برای استراحت ماهیها می باشد. سرعت های طولی حداکثر، در بازشدگی و همچنین در جلوی بازشدگی درحوضچه، اتفاق می افتد. با ارایه مقادیر آشفتگی جریان در نقاط مختلف کانال، مشخص گردید که حداکثر آشفتگی در بازشدگی کانال اتفاق می افتد. همچنین مشخص شد که سرعت ها و آشفتگی ها در نقاط مختلف کانال در محدوده مجاز قرار دارند.
Ehsani R, Hassan Zadeh Y, Mojtahedi A. Evaluation of Hydraulic Condition in Canoe-fishway Using Flow-3D Modeling. Iranian Dam and Hydroelectric Powerplant 2016; 3 (10) :48-59 URL: http://journal.hydropower.org.ir/article-1-163-fa.html
احسانی روح الله، حسن زاده یوسف، مجتهدی علی رضا، صانعی مجتبی. بررسی شرایط هیدرولیکی راه ماهی از نوع کانال ماهی- قایقرو با استفاده از مدل عددیFlow 3D . سد و نیروگاه برق آبی ایران. 1395; 3 (10) :48-59