واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، o.tavasoli@iauet.ac.ir
چکیده: (1635 مشاهده)
تونل تحت فشار از انواع سازههای زیرزمینی است، که بطور عمده در صنعت برقآبی و نیروگاهها کاربرد ویژهای داشته و طراحی و احداث آنها با چالشهای مهندسی فراوانی روبرو می باشد. از جمله این مشکلات، بروز نشت در اطراف تونل و فرسایش ناشی از فشار زیاد آب بوده و با گذشت زمان، منجر به ناپایداری و تخریب پوشش آنها میگردد. هدف اصلی این مقاله، بررسی عددی تاثیر همزمان فشار داخلی و نیروی تراوش آب در طراحی تونلهای تحت فشار است. برای تحقق این امر، با استفاده از نرمافزار PLAXIS3D بر پایه روش اجزاء محدود، تونلهای آببر با سطوح مختلف آب زیرزمینی و سربارهای متفاوت، تحت اثر فشار داخلی و تراوش ناشی از آن، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که در اثر همزمانی فشار و تراوش، با افزایش نسبت تراز سطح آب به سربار تونل، از تغییر شکل کلی تونل کاسته شده و میزان تنشهای وارده و کرنشهای متناظر آنها افزایش پیدا کرده است. همچنین با افزایش نسبت عمق سربار به قطر تونل، میزان نیروهای محوری و برشی و لنگر خمشی وارد بر پوشش تونل کاهش مییابد.
Tavasoli O, Mokhtarpour A, Asakereh A, Pishkari A. Numerical Investigation on the effect of the internal water pressure and leakage force on the behavior of tunnel lining. Iranian Dam and Hydroelectric Powerplant 2020; 6 (23) :1-12 URL: http://journal.hydropower.org.ir/article-1-323-fa.html
توسلی امید، مختارپور اکبر، عساکره عادل، پیشکاری علیرضا. بررسی تاثیر همزمان فشار داخلی آب و نیروی تراوش بر پوشش تونل های آب بر تحت فشار. سد و نیروگاه برق آبی ایران. 1399; 6 (23) :1-12