وظیفه اصلی کنترل فرکانس-بار (LFC) برگشت خطای فرکانس حالت دائمی به صفر است. انحراف فرکانس از مقدار نامی و تامین توان اکتیو مورد نیاز مصرف کنندهها، باعث تغییر آب ورودی به توربین میشود. در این مقاله با بیان معادله حالت و تابع انتقال سیستم کنترل بار- فرکانس با توربین آبی، پایداری سیگنال کوچک همراه با اثر تغییر پارامترها مانند ثابت اینرسی، زمان شروع آب و ثابت تنظیم سرعت بر رفتار دینامیکی سیستم بررسی شده و کاربرد جبران کننده افتی گذرا در پاسخ توربین آبی با آنالیز مقادیر ویژه و شبیه سازی رفتاری دینامیکی سیستم قدرت نشان داده میشود. همچنین با استفاده از توابع انتقال، کنترل کننده PID برای کنترل بار-فرکانس سیستم قدرت طراحی شده و تغییر بهرههای کنترل کننده بررسی میشود. نتایج شبیه سازی برتری پاسخ کنترل کننده پیشنهادی را نسبت به پاسخ کنترل کننده متداول انتگرالی نشان میدهد.
Shahgholian G. PID Controller Design For Load-Frequncy Control in Power System by Hydro-Turbine Including Trinsient Droop Compensation. Iranian Dam and Hydroelectric Powerplant 2015; 2 (5) :50-64 URL: http://journal.hydropower.org.ir/article-1-52-fa.html
شاهقلیان غضنفر. طراحی کنترل کننده PID برای کنترل بار-فرکانس در سیستم قدرت با توربین آبی دارای جبران کننده افتی گذرا. سد و نیروگاه برق آبی ایران. 1394; 2 (5) :50-64