بررسی تاثیر نحوه تخریب فیوز پلاگ بر دبی خروجی از مخزن سد
|
مصطفی نشاسته گر ، سید علی اکبر صالحی نیشابوری ، فرزین نصیری صالح ، مسعود قدسیان ، شاهین بهرامی |
دانشگاه تربیت مدرس ، salehi@modares.ac.ir |
|
چکیده: (3312 مشاهده) |
روگذری یکی از رایجترین دلایل شکست سدها، مخصوصا سدهای خاکی است که ممکن است با تلفات جانی و خسارتهای مالی زیاد همراه باشد. فیوز پلاگ به عنوان شیر اطمینان برای محافظت از سد در برابر خرابیهای فاجعه بار ناشی از روگذری جریان آب بکار میرود. در این تحقیق آزمایشگاهی، به بررسی تاثیر نحوه تخریب فیوز پلاگ بر دبی خروجی از مخزن سد ناشی از تغییر عرض و عمق کانال هادی پرداخته شده است. نکته حائز اهمیت در این تحقیق برای مشابهت هرچه بیشتر این فرآیند با واقعیت، ثابت نگه داشتن تراز آب در بالادست سازه در طول مدت روگذری جریان و تخریب سازه میباشد. هیدروگراف خروجی حاصل از روگذری جریان ناشی از تغییر عرض و عمق کانال هادی از نتایج این مطالعه آزمایشگاهی میباشد. نوع توسعه شکاف خاکریز با توجه به فرسایش سطحی و فرسایش آبکندی متفاوت بود. همچنین اثر تغییرات دبی خروجی بیشتر از آنکه تابع عرض کانال هادی باشد به عمق آن وابسته میباشد، بگونهای که میتوان از تغییرات عرض کانال هادی در محدوده مطالعه چشم پوشی نمود. هیدروگراف و روابطی بی بعد برای دبی خروجی از خاکریز ارائه شده است و با توجه به نتایج بدست آمده عمق و عرض بهینه برای کانال هادی مشخص شد. |
|
واژههای کلیدی: فیوز پلاگ خاکی، هیدروگراف خروجی، مدلسازی آزمایشگاهی، مصالح غیر چسبنده، روگذری جریان. |
|
متن کامل [PDF 1360 kb]
(391 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
سد و سازه
|
|
|
|