سدهای لاستیکی ازجمله سازه های هیدرولیکی هستند که بر روی رودخانه ها احداث شده و نسبت به سازه های مشابه کمهزینهتر هستند. در این تحقیق، مدلسازی سد لاستیکی با سه فشار مختلف درون تیوپ (5/1 تا 3 کیلو نیوتن بر مترمربع) و سه دبی (5/1 تا 5/5 لیتر بر ثانیه) با کمک نرمافزار Flow-3D انجام شده است. یک سد لاستیکی واقع بر روی کانال روباز با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی صحتسنجی گردید و ضریب همبستگی حاصل از تطابق نتایج مدل عددی با مقادیر مدل فیزیکی برابر با 9357/0 به دست آمد که نشاندهنده دقت بالای مدل عددی است. بیشترین ضریب دبی متعلق به دبی 25/5 لیتر بر ثانیه و فشار 3 کیلو نیوتن بر مترمربع، حدود 46/0 محاسبه شد. همچنین مشخص شد که افزایش 100 درصدی فشار هوای درون تیوپ، موجب رشد 5 درصدی ضریب دبی میشود. درحالیکه همین مقدار رشد در مقدار دبی، منجر به افزایش بیش از 25 درصدی ضریب دبی میشود. پارامتر H/Dh نیز بهعنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ضریب دبی شناخته شد و نتایج مدلسازی نشان داد رشد 31 درصدی این پارامتر، حدود 70 درصد بر مقدار ضریب دبی میافزاید. همچنین عوامل مؤثر بر سرعت جریان عبوری از سد لاستیکی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.