:: دوره 8، شماره 28 - ( 3-1400 ) ::
جلد 8 شماره 28 صفحات 25-12 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی ضریب دبی سرریز جانبی واقع بر کانال همگرا با استفاده از ماشین آموزش نیرومند
سهراب زارعی، سعید شعبانلو*، فریبرز یوسفوند
واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، saeid.shabanlou@gmail.com
چکیده:   (50 مشاهده)
در این مطالعه با استفاده روش جدید ماشین آموزش نیرومند برای اولین بار ضریب دبی سرریزهای جانبی واقع بر کانال¬های همگرا شبیه¬سازی شد. برای بررسی دقت مدل عددی از شبیه¬سازی¬های مونت کارلو استفاده و برای اعتبار سنجی مقادیر آزمایشگاهی از روش اعتبارسنجی ضربدری بهره گرفته شد. سپس پارامترهای ورودی برای شبیه¬سازی ضریب دبی شناسایی گردید. در ادامه با یک پروسه سعی و خطا تعداد نرون¬های لایه مخفی ماشین آموزش نیروند تعیین گردید. در قسمت بعد نیز بهینه ترین تابع فعال¬سازی بدست آمد. در ادامه با استفاده از پارامترهای ورودی شش مدل ماشین آموزش نیرومند توسعه داده شد و با تحلیل حساسیت مدل برتر و موثرترین پارامتر ورودی شناسایی گردید. مدل برتر مقادیر ضریب دبی را با دقت مناسبی تخمین زد. به عنوان مثال مقادیر شاخص¬های R2 و MAPE برای این مدل به ترتیب مساوی 0.963 و 5.135 تخمین زده شد و عدد فرود در پائین دست سرریز جانبی (Fd) به عنوان تاثیرگذارترین پارامتر معرفی گردید. سپس برای مدل برتر یک رابطه ارائه گردید.
 
واژه‌های کلیدی: کانال همگرا، سرریز جانبی، ضریب دبی، تحلیل حساسیت
متن کامل [PDF 2383 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سد و سازه


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 28 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها