:: دوره 3، شماره 9 - ( 6-1395 ) ::
جلد 3 شماره 9 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه جریان عبوری از سد لاستیکی با بکارگیری هیدرودینامیک محاسباتی
سعید فرزین ، حجت کرمی ، الهام ضمیری
دانشگاه سمنان ، saeed.farzin@semnan.ac.ir
چکیده:   (4174 مشاهده)

سدهای لاستیکی ازجمله سازه ­های هیدرولیکی هستند که بر روی رودخانه ­ها احداث شده و نسبت به سازه­ های مشابه کم‌هزینه‌تر هستند. در این تحقیق، مدل‌سازی سد لاستیکی با سه فشار مختلف درون تیوپ (5/1 تا 3 کیلو نیوتن بر مترمربع) و سه دبی (5/1 تا 5/5 لیتر بر ثانیه) با کمک نرم‌افزار Flow-3D انجام‌ شده است. یک سد لاستیکی واقع بر روی کانال روباز با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی صحت­سنجی گردید و ضریب همبستگی حاصل از تطابق نتایج مدل عددی با مقادیر مدل فیزیکی برابر با 9357/0 به دست آمد که نشان‌دهنده دقت بالای مدل عددی است. بیشترین ضریب دبی متعلق به دبی 25/5 لیتر ­بر ثانیه و فشار 3 کیلو نیوتن بر مترمربع، حدود 46/0 محاسبه شد. همچنین مشخص شد که افزایش 100 درصدی فشار هوای درون تیوپ، موجب رشد 5 درصدی ضریب دبی می­شود. درحالی‌که همین مقدار رشد در مقدار دبی، منجر به افزایش بیش از 25 درصدی ضریب دبی می­شود. پارامتر H/Dh نیز به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ضریب دبی شناخته شد و نتایج مدل‌سازی نشان داد رشد 31 درصدی این پارامتر، حدود 70 درصد بر مقدار ضریب دبی می­افزاید. همچنین عوامل مؤثر بر سرعت جریان عبوری از سد لاستیکی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

واژه‌های کلیدی: سد لاستیکی، ضریب دبی، مدل‌سازی، فشار هوای درون تیوپ، Flow-3D.
متن کامل [PDF 3553 kb]   (2060 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سد و سازه


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 9 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها