طراحی کنترل کننده PID برای کنترل بار-فرکانس در سیستم قدرت با توربین آبی دارای جبران کننده افتی گذرا
|
غضنفر شاهقلیان  |
دانشگاه آزاد اسلامی ، shahgholian@iaun.ac.ir |
|
چکیده: (10781 مشاهده) |
وظیفه اصلی کنترل فرکانس-بار (LFC) برگشت خطای فرکانس حالت دائمی به صفر است. انحراف فرکانس از مقدار نامی و تامین توان اکتیو مورد نیاز مصرف کنندهها، باعث تغییر آب ورودی به توربین میشود. در این مقاله با بیان معادله حالت و تابع انتقال سیستم کنترل بار- فرکانس با توربین آبی، پایداری سیگنال کوچک همراه با اثر تغییر پارامترها مانند ثابت اینرسی، زمان شروع آب و ثابت تنظیم سرعت بر رفتار دینامیکی سیستم بررسی شده و کاربرد جبران کننده افتی گذرا در پاسخ توربین آبی با آنالیز مقادیر ویژه و شبیه سازی رفتاری دینامیکی سیستم قدرت نشان داده میشود. همچنین با استفاده از توابع انتقال، کنترل کننده PID برای کنترل بار-فرکانس سیستم قدرت طراحی شده و تغییر بهرههای کنترل کننده بررسی میشود. نتایج شبیه سازی برتری پاسخ کنترل کننده پیشنهادی را نسبت به پاسخ کنترل کننده متداول انتگرالی نشان میدهد. |
|
واژههای کلیدی: توربین آبی، کنترل فرکانس، آنالیز مقادیر ویژه، پایداری سیگنال کوچک، جبران کننده افتی گذرا |
|
متن کامل [PDF 600 kb]
(4874 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تجهیزات برقی
|
|
|
|