:: دوره 6، شماره 22 - ( 9-1398 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی ضریب دبی سرریزهای مثلثی در پلان با استفاده از مدل ترکیبی مبتنی بر سیستم نرو-فازی و الگوریتم تکامل تفاضلی
بهروز یعقوبی ، فرشاد حیاتی ، محمدعلی ایزدبخش
دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه ، byaghubi@gmail.com
چکیده:   (2112 مشاهده)
سرریزها برای تنظیم جریان و اندازه­گیری دبی در داخل مجاری باز مورد استفاده قرار می­گیرند. همچنین سرریزها به شکل­های مستطیلی، مثلثی، دایروی و مثلثی در پلان به کار گرفته می­شوند. در این مطالعه ضریب دبی سرریزهای مثلثی در پلان با استفاده از یک مدل ترکیبی مبتنی بر سیستم استنباط فازی- عصبی تطبیقی و الگوریتم تکامل تفاضلی پیش­بینی شد. در این تحقیق، برای ارزیابی توانایی مدل ترکیبی از شبیه­سازی­های مونت کارلو استفاده شد. علاوه بر این، از روش اعتبار سنجی چند لایه ای با k برابر 5 برای بررسی قابلیت مدل­های ترکیبی بهره گرفته شد. سپس با استفاده از پارامترهای موثر بر ضریب دبی، شش مدل ترکیبی معرفی گردید. بر اساس نتایج شبیه­سازی، مدل برتر مقدار ضریب دبی را به­ عنوان تابعی از عدد فرود جریان، زاویه راس سرریز، نسبت طول سرریز به ارتفاع آن، نسبت هد جریان به ارتفاع سرریز و نسبت عرض کانال به طول سرریز تخمین زد. مقادیر درصد میانگین مطلق خطا، خطای جذر میانگین مربعات و ضریب همبستگی برای مدل برتر به­ترتیب مساوی 644/1، 016/0و 972/0 محاسبه شد. بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج مدل­سازی، عدد فرود جریان موثرترین پارامتر در مدل­سازی ضریب دبی سرریزهای مثلثی در پلان شناسایی شد.
واژه‌های کلیدی: الگوریتم تکامل تفاضلی، سیستم استنباط فازی- عصبی تطبیقی، سرریز مثلثی در پلان، ضریب دبی
متن کامل [PDF 1287 kb]   (419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سد و سازه


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها